Älä stressaa – huolehti itsestäsi

Kuuntele kehoasi – se on lause, joka on tullut viime vuosina monessakin kohtaa vastaan. Se liittyy siihen, että nykyajan meno on useasti niin vauhdikasta, että unohdamme itsemme siinä kaikessa tiimellyksessä. Meidän tulisi ottaa hetki aikaa itsellemme joka päivä, ja sitä kautta lähtee rakentamaan oma arkemme uudelleen. Tässä muutama vinkki oman elämän haltuun ottamiseksi.

Voi hyvin

Ota itsellesi tavoite, että voit hyvin. Tutki tuotteita, jotka voivat auttaa sinua voimaan entistä paremmin. Luontaistuotteet kuten tutut vitamiinit ja hivenaineet sekä uudemmat luontaistuotteet kuten CBD-öljyt antavat meille luonnon omat avaimet parempaan vointiin. Klikkaa tästä lisätietoihin, miten esimerkiksi CBD-öljyt voivat auttaa sinua arjessasi, ja miten niitä käytetään esimerkiksi stressitiloissa apuna.

Oma hyvinvointimme on jäänyt monesti sivurooliin, mutta sen pitäisi olla meillä pääroolissa ja siksi arjessamme on löydyttävä tila ja aika meille itsellemme. Jollei sitä ole ollut rutiineissasi aiemmin, ota sille aikaa. Ei ne jokainen sosiaalisen median viesti tai suoratoiston sarja ole niin tärkeä kuin sinä – ota tavoitteeksi että voi oikeasti hyvin.

Kun otat itsellesi lisää aikaa, voit samalla huomata, että ajatuksiisi tulee aivan uudenlaisia kysymyksiä. Pohditko elämäntarkoitusta? Hämmentääkö tulevaisuus? Kamppailetko jaksamisesi kanssa? Tuntuuko elämä tyhjältä ja autiolta? Vaivaako näköalattomuus? Ehkä juuri näiden kysymysten vuoksi olet alunperin mennyt sinne sosiaaliseen mediaan ja suoratoiston maailmaan, mutta voitko yhtään paremmin, vai oletko vain työntänyt kysymykset sivuun?

Mielen ja kehon hyvinvointi, psykologia, itseymmärrys, täydentävät hoitomuodot, mindfullness, luonto, luonnonkosmetiikka ja parantava ruoka ovat asioita, joita oikeasti kannattaa miettiä. Ne tuovat samalla aina jotain uutta omaan arkeen, eikä se tarkoita, että sitä sosiaalista mediaa tai suoratoistokanavia pitäisi täysin unohtaa – ne vaan eivät ole jatkossa niin merkityksellisiä, sinä olet.

Anna aikaa itsellesi

Ajan antaminen tarkoittaa mm. sitä, että nukkumaan mennessä anna kehollesi ja mielellesi aikaa rauhoittua. Älä siis tarkastele sosiaalisen median viestejä viimeiseksi nukkumaan mennessäsi tai yritä nukahtaa television kuvaruudun äärelle. Älä myöskään syö mitään raskasta viimeisenä illalla, jottei kehosi joudu tekemään liikaa töitä ruoan sulattamiseksi – kumpikin näistä saattaa tuntua jopa kivalta, mutta omalta osaltaan aiheuttavat kuitenkin kehollesi aivan turhaa stressiä ja vaikuttavat myös tulevan yön unenlaatuun. Anna siis kehollesi aikaa rauhoittua nukkumaan menoa varten, ja laita ne digilaitteet syrjään jo hyvissä ajoin. Parempi olisi, jos voisit olla koko illan ilman sitä älypuhelinta.

Hyvin nukuttu yö on paras alku uudelle päivälle. Ja vaikka se varsinainen unenmäärä on jokaiselle yksilöllinen, näkyy liian vähäinen unenmäärä päivän askareissa, kun se viimeine tarkkuussa ja maltti puuttuu. Unen lisäksi on myös tärkeätä osata syödä hyvin. Nykyaikainen ruoka sisältää helposti liikaa sokeria, suolaa ja rasvoja sillä syömme helposti puolivalmisteita ja napostelemme kaikkea mahdollista. Jos käytät kuitenkin hieman aikaa suunnitteluun, mitä syöt viikon aikana, teet paljon terveellisempiä valintoja, ja voit sitä kautta paremmin.

Syö paremmin äläkä unohda juomista

Parempi syöminen lähtee jo ajatuksesta, että syöt aamiaisen, lounaan ja illallisen ja ne pari välipalaa suunnitellusti. Etkä ota niiden lisäksi sitten välipaloja joka välissä. Kun syöt säännöllisesti ja tarpeeksi, kehosi on kylläinen, etkä tarvitse niitä sokerisia välipaloja. Tiesitkö, että esimerkiksi se energiaa antava juoma, antaa energiaa yleensä vain 1,5 tunniksi, jonka jälkeen energiavajeesi on entistä suurempi!

Juo myös tarpeeksi, jo pelkkä vesi on hyväksi. Monet kaupan hyllyjen juomista on hyvin sokeripitoisia, eikä elimistömme tai kehomme tarvitse sitä kaikkea sokeria. Vielä kun nykyään työmme ja elämämme ei ole niin energiaa kuluttavaa, jää se liikaenergia kehoomme ja lihomme – niin yksinkertaista se on. Varsinaiseen juomisen määrään riippuu sitten paljon se, mitä teemme päivässä ja millainen lämpötila on – mutta pari litraa vettä pitäisi joka päivä vähintään juoda, jotta elimistö saa tarpeellisen määrän nesteitä.

Syömisessäkin on tärkeämpää ruoan monipuolisuus ja syömisen jaksottaminen kuin se kaloreiden laskeminen. On tietenkin hyvä tietää vähän kaloreista ja samalla myös hyvistä ja huonoista rasvoista, mutta ei jokaisen tarvitse mikään ravintotieteilijä olla. Perustiedot vaikka netistä ja sitten vain seuraavan viikon ruokalistan suunnitteluun. Oman ruokalistan suunnittelu muuten myös voi tuoda säästöjä arjen kuluihin.

Muista liikunta

Ihmisen keho ei ole tehty istumista varten, vaan meidän tulee liikkua joka päivä – muuten seurauksena on oikeasti kipua ja särkyä. Liikunnan tarve on päivittäinen, mutta se ei tarkoita, että meidän pitää mennä salille tai juosta kymmenen kilometriä, jo puolen tunnin kävely ulkona on hyvä minimi. Lisäksi jos teet päivän töitä näyttöpäätteen äärellä istuen, on hyvä kerran tunnissa venytellä ja ottaa pieni kävely oman työpisteen ympärillä. Se voi aluksi jopa tuntua hassulta, mutta toimii kuitenkin loppujen lopuksi omaksi hyväksesi.

Ole sosiaalinen

Tämä on meidän pääkopan kannalta tärkeätä. Meitä ei ole tehty yksinäisyyteen, vaan tarvitsemme toisia ihmisiä. Ovat ne sitten työkavereita, sukulaisia, ystäviä tai digimaailman tuttuja – jokainen ystäväkontakti on tärkeä, ja jokainen syvempi ystäväkontakti on todella tärkeä. Jos sinulla on hyviä ystäviä, vaali näitä kontakteja, sillä kukaan meistä ei koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo meille tullessaan.

Elä iloisesti – elä tässä päivässä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

.